תחבורה ציבורית מול רכב פרטי

כן לתחבורה ציבורית? תלוי מה ראש העיר שלנו חושב

תלונה שעולה וחוזרת מצד תושבי הערים הגדולות, לעיתים בהקשר להתחדשות עירונית וכטיעון נגדה: מצוקת החניה במרכזי הערים ופקקי תנועה. 

פינוי בינוי דווקא עוזר לכאורה להקלה במצוקת החניה בטווח הקצר כי הוא מוסיף מקומות חניה לדירות שאין, אבל צריכים להביט למציאות בעיניים: לטווח הבינוני והארוך מקומות חניה לרכב פרטי אינם פיתרון, ויש אפילו הסבורים כי הם הבעיה, שכן זה מעודד רכישה ותנועה ברכב פרטי. 

מקור בעיית מצוקת החניה ופקקי התנועה היא הצפיפות שתלך ותגדל משנה לשנה לאור הגידול הדמוגרפי בישראל שאין לו אח ורע בעולם המערבי. על כן כל הקשור לתנועה ברכב פרטי יהיה פחות ופחות נוח: יהיה יותר קשה למצוא מקום חניה במרכזי הערים ופקקי התנועה אל מרכזי הערים ריכוזי התעסוקה ומהם בחזרה רק יחמירו. הוספת חניונים במרכזי הערים לא מסוגלת להדביק את הביקוש הקיים ובטח שלא לתת מענה להתגברות הביקושים והבעיה בהתאמה.

הפיתרון האמיתי והיחיד הוא שיפור התחבורה הציבורית באופן שהיא תהפוך לשירות מבחירה ולא מאין ברירה, כפי שהדבר קורה במרבית המטרופולינים בעולם המערבי. וזה יש לומר ביושר, במטרופולינים ובערים הגדולות בישראל, יכול לבוא בעיקר על חשבון הרכב הפרטי. בשביל שתחבורה ציבורית תנוע במהירות היא צריכה קודם כל עדיפות בתנועה, ואותה ניתן להשיג רק באמצעות פגיעה בתנועת הרכב הפרטי. 

קווי מערכת הסעת ההמונים (אדום, סגול, מטרו) לעולם לא יחליפו וייתרו את הפיתרונות המשלימים של מוניות, אוטובוסים, אופניים וכיו"ב. ובטווח של שנים אחדות המכונית האוטונומית תיכנס גם, ועלינו לפעול ולקוות שהיא תהווה חלק ממערך התחבורה הציבורית ולא הפרטית. כי תחבורה ציבורית טובה מבוססת על קישוריות גבוהה בין כל אמצעי התחבורה – החל ברכבות כבדות, רכבות קלות עליות ותת קרקעיות, אוטובוסים, מוניות, אופניים והליכה ברגל למרחק סביר, כפי שהדבר בא לביטוי באפליקציות כגון מובאיט או גוגלמפס. 

על כן, כדי ליצור תחבורה ציבורית איכותית וטובה בישראל עלינו לקדם ולפתח את כל אמצעי התחבורה במקביל, ולא לתלות יהבינו על פתרון "קסם" של מטרו או רכבת קלה. 

אז למה זה לא קורה? במי זה תלוי? מתברר שקידום תחבורה ציבורית תלוי מאוד בראשי הערים או בעיריות הגדולות. לפני מספר שנים בוטל הקו הכחול שהיה אמור להיות חלק ממערכת הסעת ההמונים של מטרופולין תל-אביב, ולקשר את הערים רחובות, נס ציונה וראשל"צ לתל-אביב בקו מהיר ותדיר, בשל הקשיים שהערימה נגדו עירייה אחת שטענה שהוא רק עובר דרכה ולא משרת את תושביה. 

מנגד קיימות דוגמאות הפוכות, של עיריות שלוחצות על משרדי האוצר והתחבורה מצד אחד, ומצד שני משתפות פעולה בהקמת מסופי תחבורה ציבורית מפוזרים ברחבי העיר ונתיבי העדפה לתח"צ – שמצליחות לקדם את התחבורה הציבורית בתחומן ולייצר שינוי.

והשאלה מה יקרה בעיר שלכם והאם היא תהיה בין הערים שמקדמות תחבורה ציבורית או לא – תלויה קודם כל בנו התושבים. אם נלחץ ונדרוש תחבורה ציבורית טובה בעיר שלנו, הן מנבחרי הציבור המקומיים/עירוניים שלנו והן מנציגינו בכנסת – נוכל לגרום לכך. זה רק עניין של החלטה. בואו נגרום להם להחליט כן לתחבורה ציבורית.

נתיב העדפה לתחבורה ציבורית
קו המטרונית
תחבורה ציבורית מול רכב פרטי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *