הוראות מעבר לתמ"א 38 בעיריית רמת גן

הוראות המעבר לשינוי מדיניות תמ"א 38 בעיריית ר"ג

 

לאחר כחודשיים של מהומה ושמועות, קיבלה עיריית רמת גן החלטה בדבר הוראות המעבר שיחולו על בקשות לתמ"א 38 עקב שינוי המדיניות.

הוראות המעבר קובעות כי המדיניות החדשה (סעיף 1 בהוראות המעבר) תחול בעיקרון מעתה והלאה, על בקשות שטרם הוגשו.

בהתחשב בכך שברוב המקרים לוקח שנים מתחילת הפרויקט ועד להגשת בקשה להיתר, זוהי מכה קשה לפרויקטים רבים של תמ"א שהתבססו על המדיניות הרשמית הקודמת, על בסיסה הוגשו הצעות, נוהל מו"מ, נחתם הסכם, הוכנו תכניות, והושקעו משאבים רבים – כספיים מצד היזמים ונפשיים וזמן מצד הדיירים.

ועם זאת קביעת מועד תחולה לפי הגשה בפועל הנה ככל הנראה החלטה סבירה והגיונית שיהיה קשה לתקוף משפטית.

הבעיה בהוראות המעבר מתמצית בסעיף 3 בהן לגבי בקשות רבות שכבר הוגשו אך טרם נדונו, וקיימות מאות כאלה, לגביהן לכאורה המדיניות החדשה לא תחול אך באותו משפט נקבע כי החלטה לגביהן כפופה למדיניות החדשה.

גם סעיף 5 להוראות המעבר המתייחס לבקשות שכבר נדונו בוועדה המקומית אך טרם אושרו סופית, מותיר אותן למעשה תחת השפעת המדיניות החדשה לפי שיקול דעת מהנדסת העיר.

משמעות הוראות אלו, ובמיוחד סעיף 3, היא מרווח שיקול דעת עצום לוועדה המקומית, יצירת עננה של חוסר וודאות, ובכך חוטאת העירייה למהות של הוראות מעבר, ויתכן שסעיפים אלו זה לא יעמדו בביקורת משפטית.

פיתרון חלקי למצב שנוצר יתכן אם העירייה תקדם מהלך מאומץ של בחינה עקרונית של כל הבקשות שבצנרת עליהן חלים סעיפים 3 ו 5 לעיל, על מנת להחליט ולהודיע, האם אך ורק בהתייחס למדיניות החדשה, פרויקטים אלו צפויים לקבל אור ירוק.

סעיף 6 להוראות המעבר בעייתי אף הוא כי הוא מכפיף למדיניות החדשה את כל תכניות האב השכונתיות שהתקבלו בשנים האחרונות והיו אמורות לאפשר ולייצר וודאות תכנונית, ובכך מעקר אותן למעשה מתוקף בקשר לתמ"א 38. נדרש בקשר לכך לעדכן את תכניות האב השכונתיות באופן ספציפי ומפורט בהתאם למדיניות החדשה, ולא להותיר את הנושא מעורפל ונתון לפרשנות.

הוראות מעבר לתמ"א 38 בעיריית רמת גן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *